tisdag 26 november 2013

Sv8c - Novellanalys

writing a short story Läs valfri novell ur Färdlektyr och gör nedanstående uppgifter. Skriv din uppgift i Google Dokument; döp dokumentet till "Novellanalys ditt namn". Dela med mig, emman651@gmail.com.


1. Sammanfatta handlingen i novellen
2. Diskutera och resonera kring 2-3 av frågorna ur handledningen tillhörande din novell.
Försök hitta livs- och/eller omvärldsfrågor!
3. Analysera novellens uppbyggnad utifrån frågorna på s. 151 i grundboken


Kom ihåg!


  • Tänk på språket, stavning och ordval, samt att styckeindela din text!
  • Stöd i texten!
    • Använd citat och exempel från texten för att "bevisa" dina svar
  • Varför, varför, varför?
    • Förklara hur du tänker!


Kunskapskrav


Betyget E
Betyget C
Betyget A
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. 

Genom att göra enkla sammanfattningar av olika texters innehåll med viss koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven grundläggande läsförståelse. 

Dessutom kan eleven, utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärlds­frågor, tolka och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk. 

Eleven kan skriva olika slags texter med viss språklig variation, enkel textbindning samt i huvudsak fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. 




Genom att göra utvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll med relativt god koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven god läs­förståelse. 



Dessutom kan eleven, utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och om­världsfrågor, tolka och föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna i olika verk. 

Eleven kan skriva olika slags texter med relativt god språklig variation, utvecklad textbindning samt relativt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt och effektivt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. 



Genom att göra välutvecklade sammanfattningar av olika texters inne­håll med god koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven mycket god läsförståelse. 



Dessutom kan eleven, utifrån egna erfarenheter, olika livsfrå­gor och omvärldsfrågor, tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk. 


Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig variation, 
välutvecklad textbind­ning samt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.


A letter

1 kommentar:

  1. CASINO | JCM HUB
    JCM HUB 강릉 출장샵 - CASINO 경산 출장샵 in Las 당진 출장마사지 Vegas. Contact 강원도 출장안마 Information. JCM's corporate office is located on The 부산광역 출장안마 Strip, Las Vegas, NV 89109. Phone: 702.770.8253

    SvaraRadera